Povodně

Zasáhly Vás nebo Vaše blízké povodně? Vysvětlíme, na jakou pomoc státu máte nárok a jak jednat s pojišťovnami a s bankami.

  • nárok na mimořádnou okamžitou pomoc (MOP) má každá domácnost, kterou zasáhly povodně a nemá peníze na základní potřeby
  • dávka slouží na zabezpečení základních životních potřeb, zničeného vybavení a potřeb k odstranění důsledků katastrofy
  • vyplácí ji Úřad práce dle rozsahu poškození a majetkové a příjmové situace domácnosti, a to jednorázově až do výše 72.900 Kč na domácnost
  • příspěvek nemusíte vracet, nejde o půjčku ani o náhradu za pojištění
  • v naléhavé situaci může Úřad práce dávku vyřídit a vyplatit v den podání žádosti, a to i v hotovosti

Jak postupovat?

O mimořádnou okamžitou pomoci můžete žádat: 

  • osobně na každém Úřadu práce (seznam zde)
  • prostřednictvím pracovníka mobilního týmu, který navštěvuje postižené obce
  • online skrze identitu občana, datovou schránku, e-mailem či poštou

Pro přiznání dávky musíte vyplnit přiložený formulář. Zaměstnanci Úřadu práce Vám s jeho vyplněním pomohou.

Více informací


  • pokud máte svoji nemovitost či domácnost pojištěnou, spojte se s vaší pojišťovnou jakmile to bude možné
  • pojišťovny přislíbily, že budou vyplácet kompenzace co nejrychleji a bez zbytečné administrativní zátěže
  • zažádáte-li si při škodách většího rozsahu o zálohu, měly by ji pojišťovny vyplatit bez velkého prodlení
  • konečná výše plnění bude záviset na posouzení výše škody a konkrétní smlouvě

Jak postupovat

  • pořiďte co nejpodrobnější fotodokumentaci škod na nemovitém i movitém majetku. Důležitá je fotografie celkového stavu, i detailní foto např. poškozených předmětů (vyfoťte např. štítek s typem spotřebiče apod.)
  • sestavte si seznam poškozených věcí, jejich hodnoty a stáří. Pomůže, máte-li k nim doklady (účtenky, záruční listy apod.), ale nutné to není
  • soupis škod si udělejte co nejdříve i u nemovitého majetku. Později si nemusíte na vše vzpomenout
  • kontaktujte svoji pojišťovnu. Nejlépe na webu, kde můžete vyplnit formuláře na hlášení škod a přiložit fotografie
  • škodu můžete nahlásit i telefonicky. Pracovníci pojišťoven budou také navštěvovat zasažená místa osobně

Odstraňování škod

  • je-li to ve vašich silách, podnikněte kroky, které předejdou dalším škodám (např. odčerpání vody)
  • cennější poškozené věci (spotřebiče, elektronika) nevyhazujte před návštěvou zástupce pojišťovny. Pokud musíte, nejdříve si je vyfoťte

Pokud jste přesvědčeni, že Vám dle pojistné smlouvy náleží plnění, ale pojišťovna vám ho neoprávněně zamítá či krátí, zavolejte na naši help linku 770 600 800. Pokusíme se pomoci.

Škody na autě

  • vůz, jeho interiér i okolí si vyfoťte mobilem a událost nahlaste pojišťovně
  • nesnažte se auto nastartovat. Opatrně odpojte akumulátor a motorový prostor vysušte a vyvětrejte
  • před jakoukoli další manipulací zavolejte na telefonní číslo pojišťovny uvedené na zelené kartě
  • dle instrukcí pojišťovny si domluvte odtah do servisu

Co kryje pojištění?

  • pokud máte pouze povinné ručení bez uplatnitelného připojištění, většinou zahrnuje alespoň základní asistenční služby. Ty mohou postačit na odtah auta do blízkého servisu. Vyčištění a oprava už bude na vaše náklady.
  • u povinného ručení s připojištěním proti živelním rizikům záleží na smluveném limitu plnění
  • havarijní pojištění, podle sjednaného balíčku, může obsahovat i zapůjčení náhradního vozidla
  • rozsah služeb i pojistné plnění si raději ověřte ve smluvních podmínkách nebo na infolince pojišťovny

  • pokud máte v důsledku povodní problém se splácením hypotéky nebo spotřebitelských úvěrů, banky i mnohé nebankovní společnosti přislíbily, že vyjdou lidem vstříc
  • věřitelé ale nabízejí různá řešení a každou žádost budou posuzovat individuálně. Nejčastějším řešením je odložení nebo snížení splátek
  • o pomoc požádejte dříve, než se dostanete do prodlení se splácením. Pokud tedy tušíte, že budete mít se splátkou problémy, kontakt s věřitelem neodkládejte

Jak postupovat?

  • promyslete si, co by Vám v tuto chvíli nejvíce pomohlo
  • podívejte se na webové stránky vaší banky nebo nebankovní společnosti, často jsou tam již podrobné informace a potřebné formuláře
  • spojte se svým věřitelem a informujte ho o vaší situaci. Můžete to udělat přes web, telefonicky, e-mailem či osobně na pobočce
  • ověřte si, jaká řešení se nabízejí a zvolte to, které Vám nejvíce vyhovuje
ikona MS Word

Pokud věřitel nemá k dispozici vlastní formulář se žádostí o odklad splátek, můžete použít náš vzor.

Co je ještě dobré vědět?

  • POZOR: některé nesolidní úvěrové společnosti mohou využít finanční tísně a nabízet půjčky, které se později ukáží jako nevýhodné. Důkladně zvažte, zda si musíte peníze půjčit, od koho a za jakých podmínek. Kterým společnostem doporučujeme se vyhnout, zjistíte tady. Raději ale využijte dávku mimořádné okamžité pomoci od státu (informace výše), materiální a finanční pomoc neziskových organizací

Pokud Vám některý věřitel nebude ochoten vyjít vstříc navzdory vaší tíživé situaci, zavolejte na naši helplinku 770 600 800. Pokusíme se pomoci.

  • pokud jste si s sebou při případné evakuaci nestihli vzít doklady (občanský či řidičský průkaz, cestovní pas aj.) a po návratu domů jste zjistili, že doklady nejsou na místě či jsou zničené, nezapomeňte nahlásit jejich ztrátu či poškození Policii ČR
  • obdobně postupujte v případě, že jste přišli o platební či kreditní kartu. Co nejdříve nahlašte jejich ztrátu bance, která je nechá zablokovat a vystaví Vám novou
  • nahlásit je potřeba i ztrátu karty zdravotního pojištění, nejjednodušší vyřízení je telefonicky nebo skrze webové stránky zdravotní pojišťovny