Podnikatelská půjčka se změnila v past

Kvůli pandemii musela zavřít obchod a vzít si půjčku. Místo 40 tisíc jí však nebankovní společnost poslala trojnásobek a zpět požadovala půl milionu. Soud nakonec uznal smlouvu za neplatnou a paní Lucii ochránil před lichvářskými nároky.

Ilustrace AI

Paní Lucie* podniká jako drobný živnostník, provozuje obchod s použitým oblečením. Během pandemie však musela svůj obchod zavřít. Ze dne na den tak přišla o zdroj příjmů a dostala se do existenčních problémů.

„Se žádostí o podnikatelský úvěr 40 000 korun jsem se obrátila na nebankovní společnost, u které jsem už v minulosti čerpala menší půjčky. Měsíční splátky do pěti tisíc jsem si mohla dovolit,“ popisuje paní Lucie.

Nebankovní společnost jí ale poslala 120 000 s odůvodněním, že jde o nadstandardní službu stálému zákazníkovi! Při poskytování úvěru se nebankovní společnost navíc nezajímala o podnikatelský záměr, ani o obrat společnosti. Nevyžádala si žádné údaje, dle kterých by mohla posoudit, zda je splacení úvěru reálné.

Když chtěla paní Lucie částku překračující žádost poslat zpět poskytovateli, ten prohlásil, že dluh mezitím narostla na dvojnásobek! Na požadovanou měsíční splátku 28 000 Kč si ovšem nebyla schopná vydělat a tak první splátky hradila z poskytnutého úvěru. Později mohla posílat měsíčně již jen zlomek. Věřitel peníze urgoval i 5x denně. Nabádal jí, ať si na zaplacení úvěru půjčí jinde.

Ač se paní Lucie snažila úvěr hradit, jak mohla, věřitel ji nakonec zažaloval. Přišel jí platební rozkaz na zhruba 350 000 Kč s příslušenstvím – celkem požadoval cca půl milionu. Přitom lživě uváděl, že klientka z úvěru neuhradila nic.

Dluhová poradkyně namítla neplatnost smlouvy i rozpor s dobrými mravy

Po zahájení spolupráce v naší berounské dluhové poradně se včasně podaným odporem podařilo situaci zvrátit. Soudu byly doloženy veškeré úhrady potvrzující, že převážná část původního dluhu byla již splacena.

„Především jsme se ale bránily argumentací, že takto žalovaný závazek paní Lucie neuznává. Důvodem byl i neplatný proces uzavření smlouvy, protože ji s paní Lucií společnost uzavřela na dálku pouze prostřednictvím sms kódu. V takovém případě např. nelze vyloučit, že by věřitel poté nemohl smlouvu změnit nebo upravit bez vědomí úvěrované osoby,“ vysvětluje dluhová poradkyně Lubomíra Hédlová. 

„Dalším důvodem byl rozpor s dobrými mravy, lidově řečeno lichva, kdy věřitel požaduje nepřiměřeně vysokou cenu za poskytnutí úvěru. Nakonec jsme v naší obraně uvedly, že pokud soud uzná smlouvu jako celek za neplatnou z výše uvedených důvodů, nárok věřitele je nutné považovat za promlčený,“ doplňuje poradkyně. 

Soud se s naší argumentací ztotožnil a rozhodl ve prospěch paní Lucie. Žádný zástupce protistrany se k jednání nedostavil, ani neposlal žádné další vyjádření. Paní Lucie odcházela od soudu s vědomím, že nikomu nic už nedluží.

*jméno bylo změněno z důvodu ochrany klientky

Kontakt:

Dluhová poradna
Člověk v tísni, o.p.s.
Pod Kaplankou 483,
Beroun

tel: 734 428 152
lubomira.hedlova@clovekvtisni.cz


HELPLINKA

Pokud si nejste jisti, jak postupovat nebo potřebujete více informací, spojte se s námi. Rádi vám poradíme.

Červené sluchátko

Volejte 770 600 800, pište na jakprezitdluhy@clovekvtisni.cz nebo si domluvte video-konzultaci. Můžete také navštívit některou z našich dluhových poraden, jejichž seznam najdete zde.

Poradenství poskytujeme zdarma.

Město Beroun finančně podpořilo poskytované odborné sociální poradentství se zaměřením na dluhovou problematiku